Sundhedsadministrativ koordinator, Odense

Uddannelsens opbygning

Uddannelsen til sundhedsadministrativ koordinator tager 2,5 år og er fordelt på 5 semestre.

Uddannelsen er bygget op omkring 5 fagområder, som fordeler sig på 13 faglige elementer, 2 praktikperioder og 1 afgangsprojekt.

 

De 5 fagområder, som uddannelsen er bygget op omkring, er:

  • Sundhedsadministration og koordinering
  • Jura
  • Sundhed og sygdom
  • Kommunikation
  • Teknologi og data.

Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.

Studiedokumenter på ucl.dk

Semesteroversigt

Praktik Undervisning

  • Sundhedsadministration og koordinering (5 ECTS)
  • Sundhed og sygdom (5 ECTS)
  • Kommunikation (5 ECTS)
  • Praktik (15 ECTS)

Grafikken viser mængden – ikke tidspunket for placering af praktik. 

  • Sundhedsadministration og koordinering (10 ECTS)
  • Jura (10 ECTS)
  • Sundhed og sygdom (10 ECTS)

  • Sundhedsadministration og koordinering (5 ECTS)
  • Jura (5 ECTS)
  • Kommunikation (10 ECTS)
  • Teknologi og data (10 ECTS)

Praktik (30 ECTS)

  • Sundhedsadministration og koordinering (5 ECTS)
  • Sundhed og sygdom (5 ECTS)
  • Teknologi og data (5 ECTS)
  • Afsluttende eksamensprojekt (15 ECTS)

Praktik

I løbet af din uddannelse skal du i praktik to gange i sammenlagt 30 uger. 

  • En praktikperiode på 1. semester
  • En praktikperiode på 4. semester

Praktik på 1. semester

Den første praktik er placeret på 1. semester.

Praktikken giver dig mulighed for tidligt at prøve dig selv af i praksis.

Derudover får du erfaring, du kan trække på, når du skal have undervisning på studiet igen.

Under praktikken kommer du til at arbejde med:

  • Tværprofessionelt samarbejde
  • Service af patient/borger
  • Dokumentation i journal/sag
  • Registrering og indberetning af patient-/borgerdata

Praktik på 4. semester

Den anden praktik er placeret på 4. semester og fylder hele semestret.

Her får du for alvor mulighed for at prøve din viden af i det felt, du skal arbejde i, når du er færdiguddannet.

Under praktikken kommer du til at arbejde med:

  • Drifts- og forløbskoordinering
  • Kvalitetssikring og ressourceoptimering
  • Informations- og formidlingsopgaver
  • Tværprofessionelle opgaver

De fleste praktikpladser udbydes i samarbejde med Region Syddanmark.

Derudover vil der også være et antal praktikmuligheder i det kommunale sundhedsvæsen eller i det private.

Praktikpladserne vil være placeret på Fyn og trekantsområdet, og du kan derfor ikke forvente, at du nødvendigvis får en praktikplads i din studieby.

Du skal derfor være klar på, at der kan være transporttid forbundet med dit praktikophold samt, at der kan være transportudgifter i forbindelse med din praktik.

Hvis du starter i praktik, men praktikken bliver afbrudt eller ikke kan godkendes som gennemført, risikerer du at modtage et varslingsbrev om udmeldelse, fordi du kun har ret til én praktikplads pr. praktikforløb, jfr. Eksamensbekendtgørelsens § 5

Af varslingsbrevet vil fremgå en mulighed for at søge om dispensation til en ekstra praktik, hvis du kan dokumentere, at der foreligger usædvanlige forhold. Læs mere om Dispensation

Det samme gælder, hvis du ikke finder en praktikplads inden for de tidsfrister, der er fastsat på din uddannelse. Det er derfor vigtigt, at du i god tid kontakter uddannelsen for at få hjælp til praktikplads-søgning, hvis du har svært ved at finde en praktikplads på egen hånd.

Hvis din praktik er godkendt og du derfor er blevet indstillet til praktikeksamen, kan der ikke dispenseres til ny praktik trods brugte eksamensforsøg.

Praktikvejledning

Kontakt din praktikkoordinator

Trine Janus

Praktikkoordinator

40 42 87 51

To vejledere

I praktikken har du både en vejleder på dit praktiksted og en vejleder fra uddannelsesinstitutionen. De følger og vejleder dig begge to i de 3 måneder, du er i praktik.

Din praktikvejleder på UCL fremgår her på siden mens du først får tildelt en vejleder på dit praktiksted, når din praktikaftale foreligger.

Internationale muligheder

 

 


Tag praktikken i udlandet

Det er muligt at tage praktikken på 4. semester i udlandet, hvis praktikken er relateret til det danske sundhedsvæsen. Det kan være ved udsendte funktioner eller hos sundhedsvæsener i tæt samarbejde med det danske fx inden for rigsfællesskabet og i grænseområdet ved den dansk/tyske grænse.

Kontakt Internationalt team

Hjælp og vejledning

Studievejledning

Mette Rasmussen

Studievejleder

61 39 52 52

Træffetider

Studievejlederen på sundhedsadministrativ koordinator træffes efter aftale.

Straks-vejledning på Seebladsgade
Mandag-torsdag fra 11.30-13.00
Lokale A1.10.

Studievejledning på UCL

Specialpædagogisk støtte (SPS)

Rie Kyhnau Jensen

SPS-ansvarlig

65 43 45 53

Træffetider

SPS står for specialpædagogisk støtte og er et tilbud til dig, der har en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse.

Du kan træffe din SPS-ansvarlige efter aftale.

Kontakt Rie via mail eller telefon.

Info om SPS

Talentprogram

UCL's talentprogram er baseret på mulighederne for, at talentfulde studerende kan opnå anerkendelse for talent som et tillæg til deres eksamensbevis.

Talentprogram

Karrieremuligheder

Karrierevejledningen

Hos Karrierevejledningen har du mulighed for at få råd og vejledning til ansøgninger, CV og generelle karriereovervejelser. Dette tilbud gælder indtil et år efter, at du har afsluttet din uddannelse hos os. 

Karrierevejledningen tilbyder også løbende spændende og relevante events samt webinarer, som skal gøre dig klogere på dine kompetencer og styrke din faglige profil.

Karrierevejledningen

Dimittender

Dimiterer du snart eller er du færdig med dine studier på UCL, så kan spørgsmålene være mange som nyuddannet. Måske overvejer du at læse videre eller er i tvivl om, hvordan det fungerer med A-kasse og dagpenge? 

Derfor har vi samlet lidt nyttig viden til dig omkring, hvad du skal være opmærksom på som nyuddannet, og hvilke muligheder du har.

Dimittend

Kontakt

Hvis du har spørgsmål om: 

  • udvikling, planlægning, drift og kvalitetssikring af din uddannelse.
  • studieordninger, semesterbeskrivelser og studieplaner tilknyttet din uddannelse.   

Kontakt din uddannelseschef

Bo Stærke Jensen

Uddannelseschef for Finans og administration

31 42 32 01